Prázdniny ufrnkly, přišlo babí léto a s ním nový školní rok i u nás ve školce. První týden v kolektivu bývá vždy náročný i pro zkušené školkáčky, natož pro nové děti, které ještě vůbec netuší, jak to ve školce chodí. Že to není jen přijít si pohrát s hračkami, ale zvykat si na nové prostředí, nové neznámé dospěláky, na pravidelný režim jiný než domácí, na spoustu hluku, velké množství dětí, každé něco jiného potřebuje, každé chce zrovna tu stejnou hračku, co mám já, a já zas chci tu, co má on… no prostě adaptační týden není žádná legrace. Moc záleží na dospělých, jak dítě na tuto velkou životní změnu připraví, jak ho podpoří. Dítě vůbec nechápe, co to školka je a proč by tam mělo být, když chce být doma s mamkou a taťkou. Důležité je, aby rodič dítěti vysvětloval, proč chodí do školky, aby dítě jasně vědělo, na čem je, co ho čeká. Dítě tak získá od rodiče pocit bezpečí a nebude si myslet, že se ho chce rodič zbavit. Rodič má být pro dítě oporou, musí zadržet před dítětem emoce, být klidný a rozhodný. Pokud dítě uvidí, že je v pohodě rodič, zvládne to také. Když dítě pocítí z rodiče nervozitu, nejistotu v odhodlání, že má dítě zůstat ve školce, prohlubuje se v dítěti strach a pláčem začne „ovládat“ rodiče.
Je potřeba, aby si rodič uvědomil, že školka je přes veškeré případné problémy při adaptaci pro dítě obrovským přínosem do života. Dítě se tu naučí sociálním dovednostem, díky kterým bude schopnější obstát v kolektivu, uhájit si své místo, spolupracovat, soupeřit i uznávat jinou autoritu. Školka vlastně představuje první krok k osamostatnění vašeho dítěte, ale je to pro něj bezpochyby skok do neznáma. Je úkolem nás všech dospěláků dítěti to neznámo co nejvíce přiblížit a při tom skoku ho držet naší velkou dospěláckou jistotou a bezpečím.
Nových dětí, které podobné pocity prožívají (nebo teprve budou prožívat), máme v tomto školním roce 8, takže celkový počet k 1. září byl 21 dětí v MŠ. Zároveň jsme rozšířily i pedagogický kolektiv, přibyla nám paní asistentka. Od tohoto školního roku máme v MŠ plně kvalifikovaný pedagogický kolektiv.
Úkolem nás pracovnic ve školce je, abychom zde vytvořily pro všechny děti i jejich rodiče takové klidné a stimulující prostředí, aby se v něm všichni cítili spokojeně, bezpečně a jistě. Chceme děti provést kouskem jejich života tak, aby získaly dobré základy, dokázaly se začlenit do reálného života a začaly mu alespoň trochu rozumět. Držíme se zásady, že v jasně daných a smysluplných pravidlech a rituálech mají děti bezpečí a svobodu. Poskytujeme podpůrnou atmosféru založenou na porozumění, respektu, důvěře, empatickém naslouchání, aby každé dítě mohlo rozvíjet svoji osobnost.
Už J. A. Komenský říkal, že při výchově jedince není důležité udělat ho nejprve dobrým řemeslníkem, ale dobrým člověkem. Paní učitelky MŠ: Mgr. Marta Půžová, Bc. Alžběta Čermáková, DiS., Věra Matulová