Nedaleko České Bělé na Havlíčkobrodsku se nachází zapomenutá železná věž, která ještě před osmdesáti lety pomáhala pilotům k tomu, aby bezpečně doletěli z Prahy do Bratislavy.
Na konci dvacátých let uplynulého století rozhodla československá vláda o vybudování systému sedmnácti leteckých trakčních majáků. Ty měly pilotům, odkázaným tehdy prakticky pouze na orientační smysl, pomoci s udržením směru v leteckém koridoru Praha – Brno – Bratislava. Na Vysočině stály původně tři.
Pracovníci tehdejšího ministerstva veřejných prací ve spolupráci se státními aeroliniemi pro jeden z majáků vybrali v roce 1930 návrší, nazvané Šibeniční vrch, u České Bělé. Ještě téhož roku pak byla orientační věž vystavěna. O tři roky později pak nechaly Československé aerolinie českobělský letecký orientační bod rozšířit o signalizační světlo, které pilotům umožňovalo orientační systém využívat také během nočních letů.
Maják využíval ve své době velice moderní technologii, protože byl nastaven tak, aby svítil pouze v době, kdy se v jeho okolí podle letových řádů mělo pohybovat dopravní letadlo.
Ve druhé polovině třicátých let však začaly nově vyrobené stroje využívat vlastní navigační systémy a rozšířily se také možnosti radiotelegrafické komunikace s pozemními řídícími centry. Důmyslný systém leteckých majáků tak postupně začal ztrácet význam.
Orientační věž u České Bělé sloužila zřejmě až do přelomu let 1938 a 1939, kdy z ní pracovníci aerolinií demontovali nejprve signalizační světlo a posléze odvezli také veškeré zařízení strojovny. Českobělský maják tak definitivně přestal fungovat.
Do dnešních dní se z něj dochovala pouze vlastní železná konstrukce a také nepatrné zbytky strojovny, ve které byla umístěna veškerá zařízení, jež umožňovala fungování majáku. Žádná technika se v ní však už dnes nenachází.
V letech 2012-2013 městys Česká Bělá obnovil maják i vedle stojící kapličku.
Nejlepší přístup k signalizační věži je po žluté turistické značce, která spojuje Českou Bělou s Krátkou Vsí. (http://www.vysocina-news.cz/)